SKAFFA KANIN?

 
Min kära vän Stina ville att jag skulle skriva ett inlägg om paddan, var jag köpte honom, hur man sköter en kanin osv, så here we go:
 
Till en början vill jag berätta varför jag skaffade en kanin från första början. När jag var liten så ville jag verkligen ha en kanin, min farmor skulle köpa en till mig, vi var till och med i djuraffären och kollade på kaninerna och jag var så himla glad och uppspelt. Men tyvärr fick jag aldrig någon kanin då det kom fram att min syster var allergisk mot pälsdjur. Jag kommer ihåg att jag låg i min säng och grät, jag var så himla ledsen och sen dess har jag alltid sagt att den dag jag flyttar hemifrån ska jag skaffa en kanin. Så ja när vi flyttade till gubbängen tog det inte länge innan jag skaffade lilla poddisen :-)
 
När jag pratat med Sanny om det hela och han gått med på att köpa en kanin så började jag kolla runt på blocket. Efter att ha kollat några dagar hittade jag en uppfödare med jätte söta kaninungar, åkte dit och kollade men det visade sig vara vädurskaniner (som blir väldigt stora) plus att jag inte fick någon bra känsla när jag var där så bestämde mig för att inte tinga någon (dvs välja en man vill ha). Kollade runt lite till och hittade tillslut en uppfödare i Sollentuna. Jag och Sanny åkte dit tillsammans på midsommar och när vi kom dit möttes vi för det första av en super trevlig tjej och super söta kaninungar. Jag blev helt kär i allihopa men fastnade speciellt för 2 stycken, en liten prickig kanin och paddan. Det var dem som kallade honom paddan (eftersom han var den tjockaste i kullen) så därav hans namn. Vilket fall så åkte vi därifrån men det tog inte länge innan jag smsade henne och sa att jag ville ha paddan.
 
(Här håller älskling i paddan första gången)
 
Eftersom att kaninungar måste vara ett visst antal veckor med sin mamma så fick vi vänta ett tag innan vi kunde hämta honom. Men den dagen, åhh var så glad. Eftersom att allt var så nytt och jag inte hade så mycket kunskap om kaniner lät jag paddan göra lite som han vill i början. Vi hade handdukar utlagda i soffan ex så han kissade där och hade inte direkt någon låda eller nått och att jag var lite "slapp" med det i början har ju gjort så det blivit ganska svårt att få honom rumsren.. Till en början gick det inte alls och dessutom började han bli könsmogen och skvätta överallt, blev tokig! Så bestämde mig för att kastrera honom vilket var det bästa beslutet jag tagit. Efter det har han nästan blivit helt rumsren, han kissar nästan alltid på lådan men så ligger det lite pluttar här och var men det är bara att sopa upp. 
Så mitt tips är att om du ska ha din kanin utsläppt ofta, var hård från början och lär den att gå på lådan. Sen om du inte ska para kaninen så kastrera den när den blir könsmogen, det är bättre för både dig och din kanin.
 
(Det här var precis i början, så liten)
 
Lite annan fakta:
  • I buren har jag spån, halm, en toalåda (den fyller jag först med lite spån sen toa-strö).
  • I buren måste det antingen finnas en hylla som kaninen kan ligga på eller ett hus så den kan ligga på taket, det är lag på det.
  • Han har även en vattenflaska och vatten byter jag varje morgon.
  • Förrutom att dem ska ha obegränsat med hö så ska den även ha pellets, man ger olika mycket beroende på ras, vikt osv men paddan får lite mindre än en halv dl och det delar jag upp så att han får lite på morgonen och lite på kvällen.
  • Buren städar jag en gång i veckan och toalådan i lägenheten och i buren byter jag 2-3 ggr i veckan.
  • Klorna måste också klippas men det gör jag inte själv utan brukar åka till arkens zoo och göra det, kostar typ 60 spänn och det gör jag ungefär var tredje månad, men det är också olika beroende på hur snabbt dem växer.
 
Har alltid haft honom utsläppt med oss i lägenheten när vi är hemma, sen när vi sover eller är borta någonstans får han vara i buren.
 
Här är han ute i koppel :-)
 
 Här har han ehh.. gömt sig? :P
 
Chillar lite i soffan bah. Han älskar att mysa men det ska vara på "hans villkor". Han har sin favorit plats han ligger på så lägger man sig brevid honom och gosar blir han glad sen börjar han alltid slicka en i hela ansiktet, plutten ❤
 
Sussar lite.

Världens bästa och underbaraste lilla varelse, finns inget mysigare att älskar dig så himla mycket, skulle inte byta dig mot något i hela världen ❤ ❤

Kommentarer
Postat av: stina

wihoo tack för inlägget, blev jätte taggad på en egen ninis nu :D

Svar: hihi, som sagt du får skaffa en nu :D
Sandra Olsson

2013-09-01 @ 18:49:18
URL: http://cakegeneralen.blogg.se
Postat av: Anonym

Vad fin paddan e<3

Svar: ja :-) <3
Sandra Olsson

2013-09-02 @ 09:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0