FÖRRÄTT OCH VARMRÄTT

 Hade ju lite middag här i fredags så här kommer receptet på de 2 första rätterna:
 
 
 
 
FÖRRÄTT: UGNSGRATINERADE HAVSKRÄFTOR

 

Ingredienser:
5 stora kokta havskräftor
170 g rumstempererat smör
¾ dl finhackad basilika
¾ dl finhackad persilja
rivet skal av ¾ citron
¾ tsk salt
1 ⅓ krm sambal oelek
¾ dl riven Kvibille Svecia

 

Gör såhär:
Sätt ugnen på 250º. Klyv havskräftorna på längden och knäck klorna lätt. Lägg dem med skalsidan ner i en ugnssäker form. Vispa smöret krämigt och blanda med basilika, persilja, citronskal, salt och sambal oelek. Bred smöret över kräftorna. Strö över osten (hit kan man förbereda i god tid innan gästerna kommer) och gratinera i övre delen av ugnen ca 5 min.

 

Receptet kommer från matplatsen

 

 

VARMRÄTT: UGNSSTEKT ROSTBIFF MED POTATISMUFFINS OCH RÖDVINSSKY

 

Köttet

Ingredienser:
Rostbiff
Olja
Vitlök
Timjan
Salt + peppar

 

Gör såhär:
Blanda alla ingredienserna och lägg köttet i marinaden. Sen hade jag rostbiffen på 120 grader i ugnen tills den visade lite över 55 grader (tog ca en timme) då tog jag ut köttet och lät det vila.

 

Potatismuffins

 

Ingredienser:
800 gram potatis (mjölig sort)
50 gram smör
2 ½ dl riven lagrad ost
3 stora ägg
Salt + peppar

 
Gör såhär:
Koka potatisen mjukt i saltat vatten. Ställ under tiden ugnen på 225 grader. När potatisen är klar så mosa den och rör ner smör, ägg, salt, peppar och ost. Rör till en jämn smet och fördela i muffinsformar (eller i bakplåtspapper i en muffinsform som jag gjorde). Fördela smeten och toppa sedan med riven ost. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter eller tills de fått fin färg.

 

Rödvinssky

 

Ingredienser:
2 dl rödvin
2 dl balsamvinäger
ca 1 dl råsocker eller muscovadosocker
1 dl kalvfond
ca 100 g smör

 

Gör såhär:
Sätt rödvin, balsamvinäger, råsocker, kalvfond i en kastrull och låt koka upp. Låt sedan puttra på svag värme tills skyn reducerats till hälften, dock minst 15 min. Ta av från plattan och tillsätt en rejäl klick smör. Låt smälta och sedan är skyn färdig att servera.

 

Receptet på rödvinsskyn kommer från halv 8 hos mig


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0