MIDDAGSTIPS

Igår åt jag och älskling en jätte god middag, vi grillade köttfärsspett med två såser, jag åt sallad och bulgur till och han pommes, här kommer receptet iaf :-)
 
(haha de ser ut som köttbullar för vi delade dem i halvor på grillen så de skulle bli färdiga fortare men det är spett egentligen hehe)
 
Köttfärsspett

Ingredienser:
500 g köttfärs
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
1 krm kajennpeppar
4 krm paprikapulver
2 dl finhackad persilja
Rapsolja
Salt, peppar

Gör såhär:
Blanda ihop färsen med resterande ingredienser. Blötlägg grillpinnar och forma sedan avlånga rullar av köttfärsröran och trä på grillpinnarna. Grilla eller stek sedan spetten tills dem är genomstekta.  
 
Receptet hittade jag i icas buffe tidining.
 
Fetaostkräm
 
Ingredienser:
150 g äkta fetaost gjord på fårmjölk
En halv burk keso
1 msk olivolja
1 kruka basilika ( endast löven)
1 nypa salt
2-3 pressade vitlöksklyftor ( beror på hur stark du vill ha den)
 

Gör såhär:
Mixa alla ingredienserna i en mixer alt. mixa ingredienserna med en stavmixer. Slå på oljan lite i sänder så att en slät massa bildas. Låt stå i kylen 1 timma innan servering.

Receptet hittade jag på Anna skippers hemsida

 


Tomatsås

 

Ingredienser:
400 g krossade tomater
3 vitlöksklyftor
1 gul lök
2 msk tomatpure
1 tsk oregano
olja
salt och peppar

Gör såhär:
Riv löken och pressa vitlöken i en kastrull häll i 3 msk olja och låt det fräsa ett tag utan att det tar färg. Tillsätt sedan tomatpuren och låt fräsa någon minut till. Häll i resterande ingredienser och låt koka ihop utan lock till en tjock sås ca 15-20 minuter.

Det här är ett "grundrecept" på tomatsås och funkar lika bra att ha på pizzan som att ha som sås till någon maträtt bara. Receptet hittade jag i icas buffe tidning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0