KÖTTFÄRSSÅS

Köttfärsås, ja en ganska tråkig maträtt enligt mig, inte favoritmaten om man säger så. Men häromdagen när älskling hade jätte ont i halsen tänkte jag att det var en rätt bra maträtt att laga, lätt att tugga osv så sängde ihop ett helt nytt recept som faktiskt blev väldigt gott. Dock måttade jag ingenting (som vanligt) men kan skriva på ett ungefär hur jag gjorde. Det som jag iaf tror var det som gjorde det gott var att jag hade rödvin i. Har läst lite överallt att det ska vara gott så ville prova, sen brukar jag i vanliga fall ha crem fraich men kändes bara som att det inte skulle passa med rödvin så tog matlagningsgrädde istället. Men här kommer receptet iaf:
 
 
Ingredienser:
Köttfärs
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
Tomatpure
Rödvin
Matlagningsgrädde
En halv köttbuljong
Kalvfond
Salt
Peppar
 
Gör såhär:
Stek köttfärsen med ganska mycket salt och peppar, när den är genomstekt så häll över i en stor kastrull. Riv löken, och pressa vitlöken och häll i. Hällde som sagt bara på lite vin och matlagningsgrädde kanske 2 dl av varje hade ungefär lika delar av båda lite mer grädde kanske haha, bra minne? Men det är bara att smaka av sen när det kokat en stund och se om det behövs mer av något. Sen la jag i en halv buljongtärning, en skvätt kalvfond och en ganska stor klick tomatpure. Det blir nästan lite soppaktigt men det ska vara det till en början, det mesta kokar bort sen. Men iaf höj till högsta värmen tills det börjar koka så att bulgjongen löser upp sig sänk sedan värmen och låt puttra under lock i ca 40 min. Smaka av och tillsätt mer kryddor om det behövs. Servera med valfri pasta och helst en sallad också dock hade jag ingen hemma så a fick bli utan det likzom :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0