LINSSOPPA

 

Ingredienser:
Gröna linser
Lök
Vitlök
Morötter
Grönsaksbuljong
Örtsalt
 
Gör såhär:
Som vanligt när jag lagar mat så måttar jag inte upp saker utan kör bara på känsla så det får ni helt enkelt också göra när ni lagar detta (haha bra recept). Vilket fall ta så mycket vatten ni vill ha. Jag tog gansla mycket då jag kokade för 3 måltider. Koka sedan upp vattnet med grönsaksbuljong, jag hade 2 stycken. Riv så mycket morötter och lök du vill ha, jag hade en stor lök och 3 morötter. Häll ner morötterna och löken i det kokande vattnet med så mycket vitlök du vill ha (jag pressade ner 3 klyftor tror jag) och krydda sedan med örtsalt. Man kan ju välja själv vilka kryddor man vill ha i, jag hade lite chili i också men man kan ju ha allt möjligt i bara att testa sig fram. När detta har kokat ett tag ca 15 min så häll ner önskad mängd gröna linser. Tror linserna ska koka i 6 min eller vad det vara men bara kolla på förpackningen och sen smaka av och se när det är klart.
 
Detta är verkligen en perfekt gryta/soppa i många avseenden. Den är väldigt nyttig, den är lätt och går snabbt att göra. Den är väldigt billigt, spciellt om man gör mycket för då kan man bara frysa in och tina upp någon gång när man inte orkar laga mat och vill äta något snabbt. Sen kan man ju även tillsätta andra saker som man gillar så a nu får ni laga detta :-)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0