STÖRANDE MÄNNISKOR..

På senaste tiden har jag märkt hur mycket jag kan störa mig på folk. För att ge ett exempel: du är i affären och har lite bråttom och ska gå mot kassan och då går det någon otroligt långsam människa framför som dessutom tar upp hela vägen så du får gå bakom den här personen i snigelfart och nej det går inte förbi för personen har sin vagn som den blockerar hela gången med, helst ska dem ställa sig och börja kolla på någon vara också så man får stanna upp. Eller folk som står mitt i tulltrappan, aah flytta er liksom. Så ja alla typer av långsamma människor, man kan ju inte annat än bli irriterad haha. 
 
Sen finns det även andra typer av männsikor, vad ska vi kalla dem: "jag-vet-inte-ett-skit-om-detta-men-jag-tror-att-jag-gör-det-och-jag-gillar-att-smyg-pika-folk-människor". Man kan säga att jag stöter på dem rätt ofta nu när jag gå på min diet. Jag får ofta frågan: "vad ska du göra sen när du gått ner då? Vad ska du äta då?", detta har jag verkligen inget problem med att folk frågar, inget konstigt med det liksom. MEN det är när folk säger typ såhär: "alltså du vet att du kommer gå upp allt du gått ner om du bara börjar äta som vanligt sen". AHHHHH asså blir irrterad bara av att skriva den meningen. Låt mig klaragöra några grejer här:
 
1. Sen jag började styrketräna och allt i höstas så har jag lärt mig sjukt mycket om träning och kost. Läser mycket träningsbloggar, kollar runt på internet osv. Så jag skulle säga att jag är relativt kunning inom detta ämne nu. Så det är väl klart som fan att jag fattar att jag inte kan sitta och käka pizza varje kväll sen? Seriöst.

2. Jag går inte på en diet som exempel LCHF där jag totalt utesluter kolhydrater, jag äter iprincip allt jag åt innan bara det att jag äter mindre portioner och väger det jag äter för att veta hur mycket saker innehåller. Så jag kommer inte direkt "chocka" kroppen med något nytt sen när jag är klar? Om man tänker mat nu alltså (för har ju inte ätit godis och sånt och det kommer jag ju unna mig en dag i veckan sen).
 
3. En dag, utan fysisk ansträngning dvs om jag bara är hemma en dag, förbränner jag ca 1300 kalorier. Så när jag dessutom går morgon PW, kör kondition och styrketränar kanske jag förbränner ca 900 kcal till. Så låt säga att totalt under en dag förbränner jag ca 2200 kalorier. Idag äter jag 1200 kalorier för att gå NER i vikt, jag ligger alltså på ett kaloriunderskott. När jag sen bara ska "behålla min vikt" ska jag äta lika mycket kalorier som jag gör av med. Vilket betyder att jag kommer kunna äta ca 1000 kalorier till varje dag, vilket nästan är dubbelt så mycket som jag äter nu. Då kan jag också tillägga att när jag går och lägger mig på kvällen är jag nästan alltid mätt, jag svälter liksom inte mig själv. Så 1000 kalorier till är liksom ganska mycket mer per dag för mig. Nu är detta bara ungefärliga siffror men ni fattar principen. Och jag kommer ju fortfarande träna som jag gör nu och äta nyttigt på veckorna. Det jag äter nu är saker jag tycker är GOTT. Jag gillar kyckling, sallad, köttfärs, fisk osv och det är saker jag kommer att fortsätta äta på veckorna sen också. Så jag kommer på veckorna inte ens äta 1000 kalorier mer. Jag kommer förmodligen ligga på ett underskott fortafarande, men sen på helgerna istället unnna mig. Så det går liksom "jämt ut". SÅ nej, jag kommer inte att "gå upp allt jag gått ner". 
 
4. Nu vill jag avsluta detta med en grej som folk verkar ha svårt att förstå (syftar på "jag-vet-inte-ett-skit-om-detta-men-jag-tror-att-jag-gör-det-och-jag-gillar-att-smyg-pika-folk-människor".).  När man ska gå ner i vikt så handlar det BARA om kalorier. Sålänge du förbränner MER kalorier än vad du stoppar i dig så kommer du att gå ner i vikt. Vad du äter spelar ingen roll, jag skulle kunna äta Mc Donalds varje dag om jag ville, sålänge jag ligger på 1200 kalorier. Nu skulle ju inte det fungera sådär jätte optimalt då jag förmodligen skulle vara sjukt hungrig eftersom att en meny är typ 1200 kalorier haha, så man får ju inte så mycket mat. Så att äta kyckling och sallad exempelvis gör ju att du kan äta mycket mer innan du kommer upp i 1200 kalorier. Men ni fattar pricnipen iaf. Vill du gå ner i vikt, gör av med mer kalorier än vad du stoppar i dig. Vill du gå upp i vikt, stoppa i dig mer kalorier än vad du förbränner. Detta är väldigt enkel mattematik. Så ni som går på massa dieter där man utseluter olika saker för att kunna äta hur mycket som helst av något annat, neej det funkar inte så.
 
 
Nu ska jag laga iordning denna goda mat: medalhavssallad med tomat, gurka, rödlök och fetaost och kyckling stekt i kryddor och sweetchili. Jätte gott och jätte nyttigt och något som jag alltid kommer att fortsätta äta, frågor på det?

Kommentarer
Postat av: Sanny

👍

Svar: 😃
Sandra Olsson

2014-03-23 @ 08:00:35
Postat av: Tess aka tjockissmul

Haha håller med dej Sandra! De e rätt på alla punkter du skriver xD tänker själv på precis samma sak då jag kör min version av 5/2 dieten, som innebär 2 dagar får ja äta va ja vill, 5 dagar måste jag helst ligga på lite underskott! Har hållt det sen januari å har varken gått upp eller ner i vikt, blivit mindre pga av muskler å mindre fett dock!

du e fett duktig tkr jag ialf, hare så fett-jävla-najs utomlands så ses vi på Jamjam xD Peace

Svar: Haha ja men man blir ju less.. Vad grymt ja sålänge man har koll på kalorierna så funkar det ju! Skit bra Tess :D hur ofta tränar du? Tack gums, det ska jag ha :-) ❤️
Sandra Olsson

2014-03-23 @ 11:06:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0