JAG FINNER INGA ORD..

Alltså nej vet inte ens hur jag ska börja detta inlägg för att jag är så jävla förbannad, arg, ledsen, besviken osv. Jag har förrut tyckt att tentor har varit orättvisa, och de har dem varit också, vissa mer än andra men trots det har jag ändå kunnat gissa mig till ett någorlunda svar och lyckats få godkänt. För även om det varit sjukt dåliga frågor har det ändå berört ämnet på något sätt, även fast det som sagt varit sjukt luddigt men whatever. Det jag vill komma fram till är att det inte är någonting mot tentan idag, när jag kollade på frågorna funderade jag på om dem hade tryckt upp tentorna till fel kurs? Och jag var inte ensam om detta heller, hela klassen var så jävla förbannade.
 
 
 
 
Som ni ser kontaktade vi tom högskolan i Skövde för att det var så dåligt och som även nämns ovan, vi har haft ett lärarbyte under kursen vilket vi tror har påverkat detta.. För att ha en tenta där endast en fråga (av 6) har tagits upp på föreläsningarna är inte okej någonstans. Fråga ett var alltså från föreläsningarna, fråga två fanns med på en gamal tenta men var inget som tagits upp på föreläsningarna och fråga tre, fyra, fem och sex hade jag inte en susning om vad jag skulle svara då det aldrig tagits upp på någon föreläsning.
 
För att dra en jämförelse bara: tänk er att ni inte kan ett skit om blommor och ni bestämmer er för att läsa en kurs för att lära er mer. Ni får en bok där det står om olika blomsorter. När ni får boken så tänker ni, oj shit vad mycket olika blommor det finns, hur ska jag kunna lära mig allt det här? Och ni förstår rätt snabbt att inför ert prov går det inte att memorera exakt allt om alla blomsorter som står i boken. Så för att veta vilka blomsorter som är de viktigaste att känna till och lära sig mer om kollar ni på föreläsningar som hör till kursen. Ni kollar även gamla prov och ser vad som har varit med där. Tänk att ni då pluggar in massa blomsorter, hur ofta dem ska vattnas, vilka färger dem är, vart dem växer osv, ni kan allt som tagits upp på kursens föreläsningar och ni har även koll på de gamla proven och de blommor som var med där (vilket är väldigt mycket information totalt sett). Tänk er sedan att när ni väl ska skriva provet är det bara med en fråga om en blomsort som tagits upp på föreläsningarna samt en blomsort som varit med på ett gamalt prov. Resterande fyra frågor står det att du ska redogöra för blommor som du aldrig någonsin hört talas om. Visst det står någonstans om dessa blommor i boken du fick, men eftersom att det är en bok med många olika blommor och dess egenskaper kan du omöjligt kunna ALLT i boken så du utgick från att det som tagits upp på föreläsningarna var det som var relevant för kursen.
 
Haha bra jag är på att förklara, visst? ;) Nej men exakt så var det här fast vi läste inte om blommer då utan om olika ledarskapsstilar, chefsskap, medarbetarskap, motivation, konfliktstilar osv. Det var en jävla massa modeller att lära sig och så kommer det frågor som inte ens tagits upp på föreläsningarna , blir så arg. Mest på att jag inte kommer få ut min examen nu i sommar på grund av en lärare som gjort en dålig tenta, menmen inte mycket att göra! Bara att ladda om inför omtentan, har redan skrivit in datum och tid när den är i almanackan haha (tragiskt men sant).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0